Microsoft verlaagt de prijs voor de goedkoopste versie van de Xbox 360, de
Arcade, naar 19,800 Yen, oftewel zo’n 125 euro.

Dat schrijft de Japanse zakennieuws-website JapanCorp.

Daarmee probeert Microsoft gebruik te maken van Sony’s grootste zwakte:
de onwil om de prijzen van de PlayStation 3 te verlagen.

Dankzij de prijsverlaging wordt de Xbox 360 de goedkoopste console. De
PlayStation 3 blijft de duurste, gevolgd door de Wii.

In de hele wereld is de Nintendo Wii de bestverkopende game console.
Ook in Japan laat het apparaat Sony en Microsoft ver achter zich.

Microsoft wil gebruik maken van het momentum dat de Xbox nu heeft in Japan.
Daar is het spel Tales of Vesperia, alleen te spelen op een Xbox, een grote
hit.

De PlayStation 3 lijkt vooral last te hebben van de hoge prijs. Die
werd in het begin veroorzaakt door de hoge productiekosten. Een PlayStation
3 kostte Sony in het begin bijna 750 dollar om te maken.

Nu is dat een dikke 400 dollar, maar dat is nog steeds teveel om de
verkoopprijzen te kunnen verlagen. Sony's spellendivisie, waar PlayStation
onder valt, heeft sinds de introductie van de console miljarden euro moeten
afschrijven.

De productiekosten van de Xbox 360 zijn ook niet mals, maar Microsoft lijkt er
minder moeite mee te hebben om verliezen te nemen als het daarmee de
verkoopcijfers kan opkrikken.

Analisten verwachtten eerder dit jaar nog een prijsverlaging van Sony,
maar hooggeplaatste managers van het bedrijf lieten in augustus aan diverse
media weten dat een prijsdaling er voor dit jaar niet meer in zit.

Sony lijkt in plaats daarvan al zijn kaarten te zetten op het verwachte succes
van PlayStation Home, een entertainmentplatform dat een online rollenspel,
een muziekwinkel en een bioscoop in zich verenigt.

Met Home kunnen PlayStation 3-eigenaren in een virtuele 3D-wereld
online met elkaar communiceren, zoals in World of Warcraft en Second Life.
Muziek kan live geluisterd worden of, net als films, gedownload via de
internet-aansluiting.

Home moet dit najaar in de winkels komen te liggen. Analisten verwachten dat
als Home flopt, Sony alsnog geen andere keuze heeft dan de prijzen van de
PlayStation 3 in 2009 drastisch te verlagen, in een uiterste poging te
voorkomen dat Nintendo niet meer in te halen is als marktleider.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl